SPU-Rakenteet – Alapohjat
SPU-Rakenteet – Alapohjat – SPU-eristeet soveltuvat alapohjarakenteiden eristeeksi erittäin hyvin. Maanvaraisten alapohjien eristämisessä, joko laatan alle tai korjauskohteissa vaihtoehtoisesti vanhan laatan päälle, SPU-eristeet toimivat tehokkaasti ja oikein. SPU-eristeiden pitkäaikaisen kuorman kestävyysominaisuudet sekä hyvät lämmöneristysominaisuudet merkitsevät lisäksi sitä, että rakennekerroksen ei halutun eristyskyvyn ja kantavuuden varmistamiseksi tarvitse olla paksu. Normaalissa asuinrakentamisessa maanvaraisen laatan alle riittää reuna-alueilla 100 mm ja sisäalueilla 50 mm.
Ryömintätilaisen alapohjan eristysratkaisut
SPU-eristeillä on mahdollista toteuttaa tehokkaasti myös ryömintätilaisen alapohjan eristysratkaisut. SPU-eriste voidaan kiinnittää vaihtoehtoisesti joko kannatinrakenteiden väliin tai kokonaisuudessaan kannatinrakenteiden alapintaan. Kun eristekerros asennetaan palkkien väliin, eristeeksi suositellaan alumiinipaperipintaista SPU-AL -vakiolevyä. Vastaavasti kun eristekerros asennetaan yhtenäiseksi levykerrokseksi kannatinrakenteiden alapintaan, käytettäväksi eristeeksi suositellaan tällöin SPU Rossi-Reino 120 – eristelevyä.
Kun SPU-eristelevy halutaan asentaa kannatinrakenteiden väliin, eristelevyt kiinnitetään polyuretaanivaahdolla rakenteeseen, jolloin yhdellä kerroksella saavutetaan rakenteelta vaadittava höyrynsulkutiiveys sekä ilmapitävyys. Erillistä höyrynsulku- ja tuulensuojakerrosta SPU-eristeinen rakenne ei tarvitse. Eristekerroksen paksuus voidaan valita vapaasti SPU-vakiolevyjen laajasta kokovalikoimasta kulloinkin tavoitellun eristysvaatimuksen mukaan. Uusien määräysten mukainen ryömintätilaisen alapohjan U-arvovaatimus 0,22 W/m2K saavutetaan jo 120 mm paksuisella SPU-AL vakiolevyllä.
Kun ryömintätilaisen alapohjan eristys halutaan toteuttaa kokonaan rakenteen alapuolelle esimerkiksi poikkeuksellisen kostean maapohjan päälle tai kokonaan auki olevassa pilariperusteisessa rakennuksessa, eristeratkaisuksi soveltuu erittäin hyvin myös SPU Rossi-Reino 120 -eristysratkaisu. SPU Rossi-Reino -eristelevy on molemmilta puoliltaan 50 μm paksuisella alumiinikerroksella pinnoitettu SPU-eriste, jolla rakenteeseen saavutetaan tehokas lämmöneristys, ulkopuoliselta kosteudelta kokonaisuudessaan turvattu lattiarakenne sekä radon-kaasuja vastaan tiivis alapohja.
Lisätietoja SPU Rossi-Reino -eristeratkaisusta sekä aiheesta Tampereen teknillisessä yliopistossa tehdystä tutkimuksesta lisää oheisessa kohdassa SPU-Alapohjaratkaisu.
Kuinka paljon eristystä pitäisi olla auto tallissa?
Jos niin monet muut tänään valita eristää auto tallin on yleinen kysymys – kuinka paljon pitäisi todella eristää auto talli? Vastauksemme on, että se riippuu siitä, miten sinun pitäisi käyttää sitä ja missä Ruotsissa asut.
Kaikista asiakkaista, jotka rakentaa Mellby auto talli, useimmat heistä tänään valita eristetty auto talli. Tämä johtuu siitä, että monet näkevät edut, jotka eristäytyminen voi tarjota. Eristetyn auto tallin avulla voit tallentaa asioita, joiden ei pitäisi jäätyä talvella, kuten kesä kasveja, maali purkkeja, veneen moottoria tai muuta, joka sisältää nesteitä, jotka ovat todennäköisesti tuhoutuneet talven kylmänä. Niille, jotka haluavat työskennellä auto tallissa, tarvitset myös mahdollisuuden saada lämmintä työtilaa auto tallissa.
Onko se valmis eristykseen?
Jos sinulla on olemassa oleva auto talli, jonka haluat eristää, sinun on ensin tarkistettava, onko se valmis siihen. Kaikki sarjat ovat valmiita eristyksissä, mutta jos olet ostanut toiselta toimittajalta tai sinulla on jo auto talli, sinun täytyy varmistaa, että se sopii Eristäminen. Yleisin este on, että paneelin takana ei ole ilmaa, ja valitettavasti on monia auto tallit, joissa olet tallentanut rakennukseen ja ei tehnyt ilmaa parantuneet. Sitten sinun ei pitäisi eristää, koska on olemassa suuri riski, että paneeli voi olla mätä.
Varmista myös, että betoni laatta on eristetty. Eristämätön betoni laatoilla antaa suuri jäähdytys vaikutus talvella ja siksi ei sovellu eristetty auto talli.
Portit ovat suuria lämpö siltoja
Auto tallin ovi on tärkeä lämmön auto tallin. Lämpimämpi haluat pitää auto tallissa, paremmin eristetty ja tiheämpiä ovia tarvitset. Jos pidät lämmitystä auto tallissa, kannattaa myös muistaa, että kun haluat avata auto tallin pitäisi olla mahdollista avata niin pieni osa portin mahdollisimman lyhyt aika kuin mahdollista. Siksi voi olla viisasta punnita tätä, kun valitset portteja ja ovia.